افزایش یارانه‌های نقدی در سال آینده نیز تداوم دارد

يکشنبه 2 بهمن 1401
19:05
ادمین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه یارانه‌ها در سال جاری ۷ برابر شد که این موضوع در سال آینده نیز ادامه پیدا می کند، گفت: مکمل این یارانه‌ها کالابرگ الکترونیکی است که دولت فراهم سازی زیرساخت‌های آن را آغاز کرده است.

سید محمدرضا میرتاج الدینی در نطق میان دستور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید محمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه، 2 بهمن ماه) در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال 1402 کل کشور در موافقت با کلیات این لایحه با بیان اینکه اقدام نابخردانه پارلمان اروپا در خصوص نهاد مقدس سپاه پاسداران یک اقدام غیرقابل قبول برای عالم بشریت است که آن را شدیدا محکوم می کنیم، گفت: به اتحادیه اروپا هشدار می دهم که خود را با طناب پوسیده منافقین خلق آویزان نکنید؛ کما اینکه پارلمان اروپا که عده ای افراد بازنشسته بیکار و بی تعهد هستند و تصمیمات ضدبشری و غیرمسئولانه می گیرند و با نام تروریست، با نماد مقاومت در مقابل داعش یعنی سپاه مقابله می کنند. هرگونه اقدام علیه سپاه پاسداران اقدام علیه ملت بزرگ ایران است و پاسخ کوبنده، محکم و پشیمان کننده ای دارد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بودجه دومین لایحه بودجه دولت سیزدهم بوده و از استحکام مناسبی برخوردار است که یکی از این امتیازها شامل شفافیت می شود. بودجه هدفمندی را داریم که به میزان یک سوم کل کشور بوده و در تبصره 14 قرار گرفته است. بودجه کل کشور 1984 همت است که 630 همت آن در تبصره 14 آمده و این میزان به صورت شفاف برای کالاهای حمایتی لحاظ و 315 همت آن برای یارانه نقدی و 69 همت برای یارانه دارو و 105 همت برای یارانه نان و سایر موارد تعیین شده است.

مقالات بیشتر:تشریفات مجالس غرب تهران

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از شاخص های بودجه سال 1402 برنامه محوری آن است، عنوان کرد: اعتبارات دستگاه ها در جداول همراه با برنامه ها ارائه شده، موضوع دیگری که در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته، معیشت مردم است همانگونه که رئیس جمهور اعلام کرد، یارانه ها در سال جاری 7 برابر شد که این موضوع در سال آینده نیز ادامه پیدا می کند. مکمل این یارانه ها کالابرگ الکترونیکی است که دولت فراهم سازی زیرساخت های آن را آغاز کرده است.

میرتاج الدینی افزود: با کارت کالابرگ الکترونیکی حدود 12 قلم کالا که جزء مایحتاج مردم محسوب می شود قابل خرید است. این کالابرگ باید با دو ویژگی ادامه پیدا کند و دستگاه ها باید به این کالاها تخفیف ویژه ارائه کنند و کالاهای مشمول کالابرگ الکترونیک حداقل برای یک سال قیمت ثابت داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه توجه به ناترازی صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری و فولاد از جمله مواردی است که در لایحه بودجه سال آتی لحاظ شده، عنوان کرد: دولت با دو اقدام به این ناترازی ها توجه کرده که یکی از این موارد کمک 120 همتی به صندوق ها و افزایش دو ساله سن بازنشستگی است.

وی ادامه داد: سن بازنشستگی در کشور ما 60 سال اما میانگین سن بازنشستگی 51 سال بوده که از میانگین جهانی حدود 15 سال کمتر است. در برخی کشورها مانند نروژ و سوئد میان بازنشستگی 62 سال، در ژاپن 64 سال و در برزیل و آلمان 65 سال است. در صندوق بازنشستگی 7 نفر حقوق بازنشستگی و یک نفر شاغل بوده در حالی که استاندارد لازم برعکس این موضوع است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه حمایت از بازار سرمایه را در لایحه بودجه شاهد هستیم و 15 همت به صندوق تثبیت اختصاص یافته که برای سرمایه داران خُرد تأمین امنیت می کند، اظهار داشت: اوراق مالی به معنای استقراض ملی محسوب می شود که دولت گذشته 530 همت با استفاده از اوراق ملی روی دست دولت سیزدهم قرار داد./

مقالات دیگر:آسایشگاه سالمندان


[ بازدید : 41 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

بزودی خودروهای وارداتی در تابلوی بورس کالا به فروش می رسند

يکشنبه 18 دی 1401
21:16
ادمین

قالیباف گفت: فشار عرضه خودرو افزایش خواهد یافت که قطعا موجب اشباع بازار و حذف تقاضای سرمایه ای خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت در گفتگو با تابناک اقتصادی گفت: تا ا امروز حدود ۴۰ هزار ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شده است و اولین فروش خودروهای خارجی در دیماه انجام خواهد شد.

امید قالیباف افزود؛تمام مجوزهای لازم برای فروش و شماره گذاری خودروهای خارجی انجام شده است و اکنون هیچ مانعی برای واردات ،ترخیص،شماره گذاری و فروش خودرو وجود ندارد.

مقالات بیشتر:ظروف کرایه ازگل

وی ضمن تاکید بر شتاب گرفتن واردات ، به فروش های بزرگ خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت، در راستای هدفگذاری انجام شده وزارت صمت مبنی بر عرضه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در ۶ ماه اینده ، طی روزهای در پیش مجموعا حدود ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو تولید داخل توسط دو شرکت بزرگ خودروساز عرضه خواهد شد.

مشاور وزیر صمت به عرضه ۴۰۰۰ دستگاه شاهین که امروز در بورس انجام شد اشاره کرد و گفت برای این تعداد عرضه تنها ۱۵۴۵ متقاضی وجود داشت که توانستند با همان قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان خودرو خریداری کنند .

قالیباف گفت،فشار عرضه خودرو افزایش خواهد یافت که قطعا موجب اشباع بازار و حذف تقاضای سرمایه ای خواهد شد.

مقالات دیگر:روانشناس سعادت آباد


[ بازدید : 67 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

توضیح درباره حواشی اجرای حکم ۲ متهم وقایع اخیر

شنبه 17 دی 1401
19:25
ادمین

خبرگزاری میزان درباره برخی ادعاها پیرامون پرونده محکومان شهادت عجمیان توضیحاتی ارائه کرد.

توضیح درباره حواشی اجرای حکم 2 متهم وقایع اخیر

مقالات بیشتر:ظروف کرایه نیاوران

مرکز اطلاع‌رسانی قوه‌قضاییه نوشت:

* محمد مهدی کرمی نه در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا و نه در دادگاه وکیلی معرفی نکرد و محمد حسینی دارای وکیل انتخابی بود.

* یکی از وکلای دادگستری اخیرا مدعی شده است که وی برای وکالت محمدمهدی کرمی به مرجع قضایی مراجعه کرده و به او اجازه داده نشده است که وکالت محکوم علیه را برعهده بگیرد.

* همچنین علیرغم برخی اخبار منتشرشده، محمد حسینی یکی دیگر از متهمان پرونده که به اعدام محکوم گردید، در زمان رسیدگی به پرونده در دیوان عالی کشور وکیل معرفی نموده و دارای وکیل انتخابی بوده است.

* یکی دیگر از ادعاهای مطرح شده در رابطه با این پرونده، این است که محکومان پیش از اجرای حکم، نتوانسته‌اند با خانواده خود دیدار کنند.

* این ادعا در حالی مطرح شده است که محمدمهدی کرمی مطابق مقررات از جمله آیین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها در طول بازداشت به صورت متعدد تماس تلفنی، همچنین ملاقات حضوری با خانواده خود شامل پدر، مادر و برادر داشت و حسب بررسی صورت گرفته از زندان آخرین بار نیز در هفته قبل ملاقات حضوری با والدین و برادرش داشته است.

* محمد حسینی هم امکان تماس تلفنی و ملاقات حضوری داشته است لکن با توجه به فوت والدین وی و نیز حسب اعلام ایشان مبنی بر اینکه هیچ ارتباطی با سایر اعضاء خانواده خود ندارد، هیچ تقاضایی جهت ملاقات با شخص یا اشخاصی نداشته و کسی هم جهت ملاقات حضوری با ایشان تقاضا و یا مراجعه ای نداشته است.

مقالات دیگر:قیمت ایمپلنت دندان


[ بازدید : 49 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

20 هزار میلیارد تومان با تصویب مجلس به صنعت برق کشور تزریق می‌شود

چهارشنبه 14 دی 1401
11:23
ادمین

نمایندگان مجلس،‌ با لایحه اصلاح تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که مربوط به بدهی های دولت به شرکت‌های دولتی است، موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس،‌ در نشست علنی امروز چهارشنبه 14 دی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس،‌ با لایحه اصلاح تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که مربوط به بدهی های دولت به شرکت‌های دولتی است، موافقت کردند.

مقالات بیشتر:ظروف کرایه شهرک غرب

لایحه پیشنهادی دولت که در جلسه 22 آبان ماه 1401 به تصویب هیات وزیران رسیده بود به شرح زیر است:

بر اساس این لایحه برای تسویه بخشی از بدهی دولت به شرکت توانیر بابت مابه التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی فروش برق، موضوع ماده (۶) قانون حمایت از صنعت برق کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با تضمین سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ یکصد و پنجاه هزار میلیاردریال انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید در مقاطع زمانی مشخص، منتشر و به طلبکاران صنعت برق با معرفی وزیر نیرو واگذار کند.

علی ادیانی، نماینده دولت، در دفاع از کلیات این لایحه دو فوریتی، بیان کرد: همان طور که بیان شد وزارت نیرو حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان به شرکت ها و طلبکاران بخش خصوصی بدهکاری دارد. حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان هم وزارت نیرو از دولت های گذشته طلبکار است. این لایحه اساسا منجر به پرداخت طلب شرکت ها خواهد شد که منجر به بازسازی شبکه ها و نیروگاه ها می شود که به پایداری برق و آب در تابستان امسال کمک می کند. پرداخت حدود ۲۰ درصد طلبکاران بخش دولتی و خصوصی به تولید حدود ۶ هزار مگاوات برق کمک می کند که می تواند ناترازی را به تراز تبدیل کند.

وی در ادامه اظهار کرد: این لایحه به تامین برق مورد نیاز در تابستان کمک می کند. دولت این لایحه را تقدیم کرد تا حدود ۲۰ هزار میلیارد بدهی خود را پرداخت کند. انتظار می رود نمایندگان کمک کنند تا این لایحه به نتیجه برسد.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات این لایحه موافقت کردند.

مقالات دیگر:دفتروکالت غرب تهران


[ بازدید : 50 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

قاتل اعضای خانواده اهوازی دستگیر شد

سه شنبه 13 دی 1401
21:48
ادمین

رئیس پلیس آگاهی خوزستان گفت: قاتلی که سال گذشته چهار نفر از اعضای یک خانواده را در اهواز به قتل رسانده بود، توسط پلیس آگاهی خوزستان دستگیر شد.

ایسنا: رئیس پلیس آگاهی خوزستان گفت: قاتلی که سال گذشته چهار نفر از اعضای یک خانواده را در اهواز به قتل رسانده بود، توسط پلیس آگاهی خوزستان دستگیر شد.

سرهنگ سیروس دریکوند اظهار کرد: به دنبال وقوع یک فقره تیرانداری منجر به قتل چهار نفر از اعضای یک خانواده در ۲۲ شهریورماه سال گذشته در یکی از مناطق اهواز بلافاصله موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه کارآگاهان دایره مبارزه با قتل پلیس آگاهی استان خوزستان از همان لحظات اولیه با انجام تحقیقات گسترده پلیسی در این ارتباط دو نفر که در قتل معاونت داشتند را دستگیر کردند، افزود: با تلاش مستمر و شبانه‌روزی ماموران پلیس آگاهی، مخفیگاه قاتل در شهرستان شوش شناسایی شد.

مقالات بیشتر:ظروف کرایه سعادت آباد

رئیس پلیس آگاهی خوزستان گفت: کارآگاهان پلیس آگاهی با اخذ نیابت قضایی و طی عملیات منسجم و غافلگیرانه، متهم را امروز در مخفیگاهش دستگیر کردند.

سرهنگ دریکوند با بیان اینکه در این عملیات یک قبضه سلاح کلاش به کار گرفته شده در صحنه قتل از محل اختفای متهم به همراه ۲۸ تیر جنگی کشف شد، افزود: در تحقیقات انجام شده و با توجه به مستندات جمع‌آوری شده متهم صراحتا به قتل چهار نفر و مجروحیت دو نفر دیگر اعتراف و انگیزه خود را اختلاف قبلی عنوان کرد.

وی گفت: متهم پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضائی شد.

مقالات دیگر:دفتر ازدواج نازی آباد
[ بازدید : 64 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

کمبود پول نقد در کشور صحت دارد؟

سه شنبه 29 آذر 1401
16:35
ادمین

علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی، با بیان اینکه مشکل نقدینگی در شبکه بانکی نداریم گفت: کمبود اسکناس را اعلام کنید.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی گفت: خودپردازها مشکلی از نظر تامین نقدینگی ندارند.

درپی مطرح شدن ادعاهایی مبنی بر اینکه "دستگاه های خودپرداز در ارائه پول نقد با کمبود اسکناس مواجه هستند"، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی اعلام کرد که در شبکه بانکی و خودپردازها مشکلی از نظر تامین نقدینگی و اسکناس وجود ندارد.

علیرضا قیطاسی اظهار کرد: اکنون در کشور و شبکه بانکی مشکلی از نظر نقدینگی نداریم و اگر کسی در بانک مشخصی با مشکل کمبود اسکناس و نقدینگی مواجه شده‌ است، اعلام کند تا پیگیری‌ها انجام شود.

مقالات بیشتر:ظروف کرایه جردن

وی با بیان اینکه شعب بانک‌ها فعال و دستگاه‌های خودپرداز نیز فعال هستند و مشکلی از نظر ارائه اسکناس و تامین نقدینگی نداریم، گفت: موردی از بانک‌ها به شورای هماهنگی بانک‌ها گزارش نشده که با کمبود اسکناس مواجه باشند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی همچنان تاکید کرد: هیچ مشکلی از نظر تامین مالی در کشور وجود ندارد و از خزانه‌های بانک مرکزی هم پیگیری کردیم، مشکلی وجود ندارد.

مقالات دیگر:سالن عقد پونک


[ بازدید : 57 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

با ظرف های یکبار مصرف چه کنیم؟

دوشنبه 28 آذر 1401
19:40
ادمین

به گزارش فرتاک نیوز،

نسیم طواف زاده در گفت وگویی، بر لزوم مدیریت استفاده از یکبار مصرف های پلاستیکی تاکید و اظهار کرد: با گسترش شهرنشینی و به دنبال آن راحت تر زندگی کردن، یکبار مصرف ها به کمک ما آمدند، زیرا ما در دور تند زندگی هستیم.

این فعال محیط زیستی، با بیان اینکه ظروف یکبار مصرف(به غیر از پت) اصلا قابلیت بازیافت ندارند، تصریح کرد: در خوشبینانه ترین حالت اگر یکبار مصرف ها در محیط زیست پراکنده نشوند، پس از جمع آوری به مراکز دفن می روند و در مراکز دفن به مدت طولانی باقی می مانند. اگر مراکز دفن سرپوشیده نباشد، با نور آفتاب ذره ذره و تکه تکه شده و در هوا پراکنده می شوند و متاسفانه برخی از حیوانات از جمله پرندگان از آن تغذیه می کنند و آسیب جدی می بینند، زیرا تیزی برخی از ذرات حتی می تواند منجر به پاره شدن چینه دان یک پرنده شود.

طواف زاده ادامه داد: دفن یکبار مصرف ها در مراکز دفن سرپوشیده نیز اگرچه از ذره ذره و تکه تکه شدن آن جلوگیری می کند، اما این مواد مدت طولانی تجزیه نمی شوند و بنا به جنسشان بین ۵۰ تا ۱۵۰ سال در طبیعت باقی می مانند لذا باید یک بازنگری اساسی درباره مصرف یکبار مصرف ها داشته باشیم که آیا اصلا از آنها استفاده کنیم و یا فقط در مکان های خاص آن را به کار ببریم؟!

در برخورد با یکبارمصرف های پلاستیکی چه کنیم؟


وی با بیان اینکه در چند اخیر شاهد گسترش استفاده از لیوان های کاغذی به عنوان ظرف یکبار مصرف سازگار با محیط زیست هستیم، خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم که این ظروف به ظاهر کاغذی نیز یک لایه پلاستیک دارند و اصلا بازیافت نمی شوند و عملا به طبیعت باز نمی گردند.

این کارشناس ارشد مدیریت اکوسیستمی، با تاکید بر لزوم استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی بر پایه نشاسته ذرت و ساقه گندم و...، گفت: اگرچه استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی هزینه بالاتری دارد، اما آسیب کمتری هم برای سلامت انسان و هم برای محیط زیست به دنبال دارد.


طواف زاده، با بیان اینکه مردم در گذشته از یکبار مصرف ها استفاده نمی کردند، متذکر شد: قبلا مردم در جمع آوری و آماده سازی و شستن ظروف چینی و ملامینی همکاری می کردند و همین فرایند نوعی همدلی و صمیمت ایجاد می کرد و موجب افزایش سرمایه اجتماعی در کنار آسیب نزدن به طبیعت می شد.


وی یکی از مصادیق این همراهی ها و همدلی ها را در فرایند شالیکاری دانست و گفت: قبلا شالیکاران از سم و کود استفاده نمی کردند و فامیل و همسایه و آشنا برای وجین به کمک هم می آمدند و هیچ سم و کودی را وارد محیط زیست نمی کردند لذا گاهی باید از دور تند زندگی کوتاه بیاییم.


این فعال محیط زیستی، در پاسخ به این سوال که «اگر با ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برخورد کردیم بهترین کار چیست؟»، خاطرنشان کرد: مهمترین کار در حال حاضر تفکیک و بازیافت است و لذا ابتدا باید به مثلث درج شده در پشت ظروف پلاستیکی توجه کنیم و اگر عدد داخل مثلت از پنج بالاتر بود(پلاستیک خش خشی) قابلیت بازیافت ندارد.

در برخورد با یکبارمصرف های پلاستیکی چه کنیم؟

وی با بیان اینکه پت ها قابلیت بازیافت دارند، عنوان کرد: بهتر است از ظروف محکم تر مانند جای آب معدنی و روغن مایع و...یک «اکوبریک» بسازیم، یعنی مواد پلاستیکی غیر قابل بازیافت را فشرده کنیم و داخل ظروف پلاستیکی محکم تر مانند پت بریزیم تا حداقل در طبیعت رها نباشد و نفوذ نکند. امروزه گروه های محیط زیستی مختلفی داریم که این اکوبریک ها را به عنوان آجر جمع آوری می کنند و قرار است با استفاده از آنها در مناطق محروم مدرسه بسازنند و نخستین مدرسه در حال ساخت است.


این کارشناس ارشد مدیریت اکوسیستمی، یکی دیگر از پسماندهای جدی در کنار یکبار مصرف ها را غذاهای دورریز به ویژه در این شب ها و روزها دانست و یادآور شد: غذای نذری متبرک است و مصرف یک قاشق از آن نیز خیرات دارد لذا باید سعی کنیم در زمان دریافت غذای نذری کمتر بگیریم تا به افراد نیازمند بیشتری برسد. همچنین می توانیم به اندازه نیاز از غذای نذری جدا کنیم و مابقی را برای وعده دیگر یا روزهای دیگه نگه داریم و حتما از دور ریختن اضافه غذا خودداری کنیم.


وی با بیان اینکه در این ایام حجم پسماند تر در کل کشور حدود پنج برابر می شود، اظهار کرد: باید در کنار پسماند پلاستیکی به پسماند تر نیز توجه کنیم و یا جایگزینی همچون ظروف کرایه آجودانیه برای آن پیدا کنیم.

پیوند مرتبط: قالیشویی نائین


[ بازدید : 18 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

آلاینده کشنده‌ای که در آسمان تهران پرسه می‌زند

يکشنبه 27 آذر 1401
13:39
ادمین

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بررسی اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت در روزهای گذشته، از افزایش ساعتی غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در برخی ایستگاه‌ها خبر داد

ایسنا نوشت: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بررسی اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت در روزهای گذشته، از افزایش ساعتی غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در برخی ایستگاه‌ها خبر داد.

دکتر سید محمدمهدی میرزائی قمی درباره افزایش غلظت آلاینده‌ها طی هفته گذشته اظهار کرد: طی هفته گذشته به‌ویژه حد فاصل ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسیدگوگرد به خصوص در ساعات میانی روز، بسیار فراتر از حد استاندارد قرار داشت.

مقالات بیشتر:ظروف کرایه زعفرانیه

وی افزود: در ایستگاه‌های واقع در پهنه‌های غربی و جنوبی شهر بیشتر از ایستگاه‌های سایر نقاط شهر شاهد افزایش شاخص این آلاینده بودیم. اولین روز آلوده از منظر آلاینده دی‌اکسیدگوگرد از ابتدای سال در روز پنج‌شنبه (۲۴ آذر )اتفاق افتاد.

میرزائی قمی در ادامه اظهار کرد: بررسی وضعیت شاخص این آلاینده در شهر تهران از سال ۹۴، نشان می‌دهد که با وجود ثبت شاخص فراتر از حدود مجاز در برخی از ایستگاه‌ها در سال‌های گذشته، هیچ‌گاه میانگین شاخص برای کل شهر تهران وارد شرایط آلوده نشده و پنج‌شنبه هفته گذشته، اولین روز آلوده به لحاظ آلاینده دی‌اکسیدگوگرد در طی هفت سال گذشته است.

وی ادامه داد: بررسی آلاینده دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران طی سال‌های گذشته نشان داده که عمدتاً در نیمه دوم سال به دلیل افزایش شرایط سکون نسبی و پایداری جو، شاهد شرایط نامطلوب‌تری برای این آلاینده هستیم و افزایش غلظت آن در ساعات میانی روز طی هفته گذشته، نشان‌دهنده تأثیر منابع غیر ترافیکی در وقوع این رویداد است.

میرزائی قمی در پایان تصریح کرد: موضوع مذکور تولید این آلاینده به علت استفاده از سوخت‌های پُرگوگرد در منابع ثابت را محتمل می‌سازد.

مقالات دیگر:وکیل پایه یک داداگستری تهران


[ بازدید : 51 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

افزایش 18 برابری استفاده از ظروف یکبار مصرف/ یاد ظروف کرایه بخیر

شنبه 26 آذر 1401
22:32
ادمین

به گزارش جماران چندین سال است که استفاده از ظروف یکبار مصرف جای ظروف دیگر که عمدتا یا در آشیزخانه ها موجود بود و یا از کرایه چی ها به امانت گرفته می شد، را گرفته است. این ظروف که از صنایع پتروشیمی و پلیمری تهیه می شود، در کنار سهولت مصرف و مزایایی که برای مصرف کنندگان ایجاد می کند، مضرات و زیان هایی نیز دارند. استفاده از ظروف یکبار مصرف در مناسبت ها، جشن ها، اعیاد و مراسم عزاداری ها به مراتب بیشتر از شرایط عادی می شود تا جایی که اعلام شده در دهه اول ماه محرم امسال که با شور و کرامت روزافزون خود سپری شد. مصرف این نوع ظروف تا 18 برابر شرایط عادی و دیگر ایام سال افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یکی از مسائلی که به عنوان دغدغه مربوط به مصرف ظروف یکبار مصرف در ارتباط با پخش غذاها و نوشیدنی های مطرح بوده و هست، مضرات ناشی از استفاده از ظروف یکبار مصرفی است که هنگام تماس با مواد داغ و گرم و واکنش های شیمیایی باعث انتشار مواد مضر به سلامتی مردم می شود. البته ظروف یکبار مصرفی هم وجود دارد که جنس آن ها از آلومینیوم و ترکیب گیاهی است، اما به دلیل قیمت بالاتر مشتری کمتری نیز دارد.

در سال های گذشته مسئولان ذی ربط همواره از برخورد با متخلفان در این حوزه صحبت کرده اند، ولی به صورت شفاف مشخص نیست کنترل کیفیت ظروف یکبار مصرف که با وسعت بالایی در جای جای کشور، مورد استفاده قرار می گیرد، به درستی مورد نظارت قرار می گیرد یا نه. طی سال های گذشته مسئولان حوزه بهداشت و سلامت از ممنوعیت پخش غذا و حتی نذورات در ظروف پلاستکی خبر داده بودند و ضمن هشدار در مورد مضرات استفاده از برخی از ظروف برای مواد غذایی گرم، استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی را پیشنهاد کرده بودند. این در حالی است که بررسی های اولیه و اظهارات برخی از افراد ذی ربط در این حوزه حاکی از آن است در بازار ایران هیچ ظرف یکبار مصرف کاملا گیاهی و سلولزی وجود ندارد و به گفته سید رحیم مقیمی اصل رئییس اتحادیه تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف در خوشبینانه ترین حالت تنها 40الی 50 درصد از مواد تشکیل دهنده ظروف موسوم به ظروف گیاهی از مواد غیر پلیمری است و بقیه از همان مواد پلاستیکی تشکیل شده است.

آنچه بیشتر کارشناسان به آن اذعان دارند این است که استفاده نابجا از این ظروف می‌تواند موجب آزاد شدن مواد آلی وترکیبات شیمیایی موجود در دیواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذایی شود که مصرف آنها برای سلامتی مضر است.

یک کارشناس آزمایشگاه غذا در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم با اشاره به اینکه وقتی غذا داخل این ظروف ریخته می شود، بسیاری از مواد موجود در ظرف به غذا منتقل می شود، بیان می کند: نگهداری مواد غذایی در مجاورت ظروف یکبار مصرف منجر به آزاد سازی مونومرهای ظرف، و ترکیب آن با محتویات غذا شود.

تحقیقات صورت یافته درباره مضرات استفاده از ظروف یک‌بار مصرف به ویژه بروی دو نوع ظرف پلی استایرن و PVC نشاندهنده اهمیت حذف فرهنگ استفاده از این ظروف و جایگزینی استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی می باشد . استفاده از این ظروف برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی های با دمای بالای ٦٥ درجه سانتی گراد، سبب آزادشدن مواد خطرناک سرطان زا می شود به این 2 نوع ظرف، مواد شیمیایی زیادی مانند پایدارکننده‌ها، روان‌کننده‌ها، نرم‌کننده‌ها، رنگ‌دانه‌ها، پرکننده‌ها، مواد ضدالکتریسیته، مواد مات‌کننده اضافه می‌کنند که همه این مواد برای سلامتی انسان مضر هستند.

وجود مونومر آزاد در ظروف‌ یک‌بار مصرف، نوع PVC عامل خطرناکی برای سلامتی انسان‌می باشد مونومر در واقع یک واحد ساختار پلیمر و مولکول اولیه پلیمر است. همچنین در ظروف PVC وینیل کلراید که سمی بودن آن برای انسان به اثبات رسیده است، وجود دارد. ضمن آن‌که مولکول اولیه پلی استایرن، استایرن است که دارای حلقه آروماتیک بوده و این حلقه‌ برای سلامتی انسان فوق‌العاده خطرناک است و در جهان نیز سرطان‌زا بودن آن به اثبات رسیده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد ظروف یک‌بار مصرف از نوع PVC و پلی‌استایرن باید از چرخه بسته‌بندی مواد غذایی حذف شوند. . در حال حاضر در آمریکا تمام رستوران های زنجیره ای معروف از ظروف بسته بندی گیاهی استفاده می کنند.

ظروف پلی‌استایرن که در لیوان‌های آب، کارد، چنگال، قاشق و ظروف غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ نوعی پلی‌استایرن هستند که به آن‌ها گاز هگزان می‌زنند. این گاز در دمای 160 درجه آزاد می‌شود و چون دمای غذای داخل ظرف نیز 200 درجه است، بنابراین این گاز به همراه غذا به بدن انسان منتقل می‌شود.

مقیمی، رئیس اتحادیه صنف ظروف یکبار مصرف در این باره به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران می گوید: استفاده از ظروفی که جنس آنها پلی‌استایرن، پلی‌اتیلن ، پلی وینیل کلرید هستند برای نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ مانند چای، شیر، و آش مجاز نیست.

رئیس اتحادیه صنف ظروف یکبار مصرف همچنین از افزایش 18 برابری تولید و استفاده از ظروف یکبار مصرف در دهه اول ماه محرم امسال نیز خبر داده است.

با این وجود مشاهدات میدانی حاکی از آن است که بیشتر توزیع کنندگان غذا در سطح شهرهای کشور که به صورت آشپزخانه های پخش غذا فعالیت می کنند، برخی رستوران ها و برخی مردم در توزیع نذورات خود در مناسبت ها از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی یا پلیمری بهره می گیرند. هشدارها و توصیه های کارشناسان بهداشتی و صنفی هم متاسفانه هنوز نتوانسته است مؤثر واقع شود و مردم هم حساسیت چندانی به این مسئله نشان نداده اند. احتمالا قیمت بالای ظروف آلومینیومی و گیاهی، تولید کم آن نسبت به ظروف پلاستیکی و همچنین نبود تبلیغات و نظارت های کافی و عدم التزام به استفاده از ظروف گیاهی دلیل عدم اقبال استفاده از این ظروف باشد.

استقبال مردم از غذای نذری در ایام ماه محرم و جایگاه غذای نذری در فرهنگ مردم ایران قابل کتمان نیست و به نظر می رسد رواج این فرهنگ روز به روز در شهرها و روستا های کشور بیشتر و بیشتر می شود. اما آنچه که مسلم به نظر می آید لزوم بهره گیری از بهترین روش مدیریت و فرهنگ سازی برای هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم بدون آسیب رسیدن به سلامت مردم در کوتاه مدت و بلند مدت و نیز کاستن آسیب های احتمالی به محیط زیست است.

با توجه به حجم بالای مصرف ظروف یکبار مصرف، نکته حائر اهمیت دیگر این است که این میزان تولید ظروف یکبار مصرف که بخش عمده از آن را ظروف غیر قابل تجزیه( با طول عمر تجزیه 300تا 500 سال) در طبیعت تشکیل می دهد چه حجمی از زباله های مخرب محیط زیست را شامل می شوند؟ آیا می توان جایگزینی برای این ظروف در نظر گرفت؟ برای کنترل و مدیریت تولید و مصرف این ظروف در مرحله اول و جمع آوری و بازیافت این مواد چه راهکاری می توان ارائه کرد؟

آنچه که ضروری به نظر می رسد، این است که مسئولان و دغدغه مندان سلامت مردم و محیط زیستی ها، باید به فکر راهکاری مناسب باشند تا از طریق گسترده تر شدن استفاده از ظروف یکبار مصرف سلامت جامعه و همچنین محیط زیست به دلیل آسیب های ناشی از استفاده از این ظروف به خطر نیفتد. بهترین راه استفاده از ظروف کرایه سعادت آباد است.

پیوند مرتبط: تعمیر ریشه فرش ماشینی


[ بازدید : 22 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

ورزشی که موجب طول عمر می‌شود

شنبه 26 آذر 1401
20:02
ادمین

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد هر گونه فعالیت بدنی که باعث عرق کردن شود و نفس را بند آورد، امید به زندگی و طول عمر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از سایکولوژی، کسانی که در برخی از انواع ورزش‌های شدید مانند تنیس رقابتی، آهسته دویدن یا ایروبیک شرکت می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که فعالیت‌های متوسطی مانند تنیس دوستانه، کارهای خانه یا شنا انجام می‌دهند، بیشتر عمر می‌کنند.

این یافته حاصل نتایج مطالعه بزرگ استرالیایی است که ۲۰۴ هزار و ۵۴۲ فرد میانسال و مسن را طی ۶ سال مورد بررسی قرار داده است.

آنان پیشنهاد کردند سطوح بالاتر فعالیت شدید تاثیر بسیار بهتری نسبت به فعالیت متوسط بر سلامت انسان دارد.

مقالات بیشتر:ظروف کرایه نیاوران

نتایج آن‌ها نشان می‌دهد خطر مرگ زودهنگام در کسانی که ورزش‌های شدید انجام می‌دهند، در مقایسه با آنانی که فقط ورزش متوسط انجام می‌دهند، ۱۳ درصد کمتر است.

دکتر کلاوس گبل، محقق ارشد این تحقیق، گفت: مزایای فعالیت شدید برای مردان و زنان در تمام سنین صادق و مستقل از کل زمان صرف شده برای فعالیت است.

نتایج نشان می‌دهد که چه چاق باشید، چه لاغر و چه بیماری قلبی یا دیابت داشته باشید یا خیر، اگر بتوانید فعالیت‌های شدید را مدیریت کنید، این موضوع می‌تواند مزایای قابل توجهی برای طول عمر داشته باشد.

در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی و مقامات بهداشتی در ایالات‌ متحده، استرالیا و بریتانیا به جمعیت بزرگسال توصیه می‌کنند که حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت شدید یا ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط در هفته انجام دهند.

محققان پیشنهاد می‌کنند دستورالعمل‌های بالینی و بهداشت عمومی باید تمرینات با شدت شدید را برای بهبود امید به زندگی افراد توصیه کنند.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه به گروه تقسیم شدند؛ کسانی که ورزش متوسط داشتند و کسانی که حداقل ۳۰ درصد از تمرینات خود را با شدت بالا انجام می دادند.

خطر مرگ و میر در افرادی که کمی فعالیت شدید انجام می‌دادند، در مقایسه با افرادی که ورزش شدید انجام نمی‌دادند، ۹ درصد کمتر بود.

کسانی که بیش از ۳۰ درصد ورزش با شدت بالا انجام دادند، ۱۳ درصد کمتر از میزان معمول مرگ و میر را نان دادند.

دکتر گبل گفت: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که حتی مقدار کمی از فعالیت شدید می‌تواند به کاهش خطر مرگ زودهنگام کمک کند.

نتایج مطالعات قبلی نشان می‌دهد که تمرینات اینتروال با تلاش‌های شدید کوتاه اغلب برای افراد مسن از جمله کسانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، مناسب است.

نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

مقالات دیگر:ایمپلنت آلمانی


[ بازدید : 28 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اخبار 2021 است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]